Betalning
Vi vill att du alltid ska känna dig trygg när du väljer att handla hos oss.
Därför har vi ett nära samarbete med en av Sveriges främsta betalleverantörer Klarna.
Aktuella betalningsvillkor hittar du genom att klicka här. Frågor om betalning hänvisas till Klarnas app här och/eller via Klarnas kundservice på 08-120 120 10 eller via länk här. Du kan betala på de sätt som anges på hemsidan. För att kunna beställa på hemsidan måste Du ha fyllt 18 år. Ljudfokus accepterar, enligt svensk lag, inte kreditköp till personer under 18 år.
Billie - Företag & organisationer
När du handlar med Billies "Få först. Betala senare." hos Ljudfokus får du varorna först, och sedan ska fakturabeloppet betalas senast den kalenderdag som anges i fakturan (30 kalenderdagar efter fakturadatumet) till det konto som anges i fakturan.
När företag och organisationer väljer att betala via Billie faktura ombeds beställande representant att identifiera sig via bank-ID. Ingen kreditupplysning görs mot representanten som privatperson. Inget betalningsansvar åläggs heller en legitim representant. Identifieringen av representanten fungerar enbart som bedrägeriskydd.
Du kan logga in på Billies köparportal för att se och hantera dina betalningar gjorda med Billie. Hitta mer information i deras hjälpcenter.
Priser
Samtliga priser på Ljudfokus.se visas inklusive moms.
Vi reserverar oss för slutförsäljning samt eventuella bild- och skrivfel på hemsidan, exempelvis fel i produktbeskrivning eller teknisk specifikation, felaktiga priser samt prisjusteringar (såsom förändrade priser från leverantörer eller valutaförändringar). Alla ordinarie priser är leverantörens rekommenderade pris. Om felaktigt pris har angetts för en vara som Du har beställt så kommer Ljudfokus naturligtvis att meddela dig om detta och invänta ditt godkännande av det korrigerade priset innan vi går vidare med beställningen. All bildinformation på hemsidan ska uteslutande ses som illustrationer.
Kampanjer och erbjudanden
Ljudfokus kan från tid till annan erbjuda kampanjer på hemsidan, som kan ha förmånligare villkor än vad som framgår av dessa villkor, t.ex. rörande betalning, förlängd ångerrätt eller fraktfri leverans. Dess förmånligare villkor gäller så länge kampanjen är aktiv och för de specifika varor som anges av Ljudfokus i samband med kampanjen.
Ljudfokus förbehåller sig rätten att när som helst återkalla sådana kampanjer. Vid avslutande eller återkallande av en kampanj gäller dessa Villkor utan ändringar. Erbjudanden på specifika varor på hemsidan gäller under en begränsad tid och så länge lagret räcker.
Avtal
För att kunna göra ett köp via hemsidan måste Du acceptera Villkoren. Genom att acceptera Villkoren förbinder Du dig att följa Villkoren i sin helhet, samt godkänner att Du tagit del av informationen om personuppgifter och samtyckt till användningen av personuppgifter och cookies enligt Ljudfokus Integritetspolicy, se här.
Ett avtal om köp ingås först när Ljudfokus bekräftat din beställning och Du mottagit orderbekräftelse per e-post. Vi uppmanar dig att spara denna orderbekräftelse för eventuella kontakter med vår kundtjänst. Du kan återkalla din beställning fram till dess att ordern är skickad.
Kunduppgifter
När Du registrerar ditt användarkonto och/eller ska genomföra en beställning kommer Du att bli ombedd att uppge vissa personuppgifter. Du bekräftar att de uppgifter som Du fyller i är korrekta och fullständiga samt ansvarar för felaktigt ifyllda uppgifter. Information om Ljudfokus behandling av personuppgifter finns i vår Integritetspolicy som du hittar här!
Du åtar dig att se till att ingen annan kan använda dina inloggningsuppgifter. Du får inte avslöja användarnamn och lösenord för någon obehörig och ska se till att handling med uppgift om användarnamn och lösenord förvaras på ett sådant sätt att obehörig inte kan få tillgång till informationen. Du ska omgående anmäla till Ljudfokus om det kan misstänkas att obehörig fått tillgång till ditt lösenord. Du ansvarar för alla köp som gjorts med dina inloggningsuppgifter om en sådan anmälan inte är gjord.
Om Ljudfokus misstänker att Du missbrukar ditt användarkonto eller dina inloggningsuppgifter eller annars bryter mot Villkoren har Ljudfokus rätt att stänga av dig. VI har även rätt att tilldela dig nya inloggningsuppgifter.
Retur/Ångerrätt
Vid köp av varor online gäller 14 dagars ångerrätt i enlighet med distans- och hemförsäljningslagen. Ljudfokus tillämpar en förlängd ångerrätt på 60 dagar. Detta innebär att Du har rätt att ångra ditt köp genom att meddela Ljudfokus detta inom 60 dagar från det att Du eller ditt ombud tagit emot den beställda varan (ångerfristen). Ångerrätten gäller ej vid köp genom företag.
Som konsument har du rätt att undersöka varan för att se vad den har för egenskaper och funktion. Värdeminskning kan ske om du som konsument använder eller hanterar varan på ett sätt som inte är nödvändigt för att undersöka den.
Om varan skadas eller kommer bort på grund av att du är vårdslös förlorar du ångerrätten enligt Distans- och hemförsäljningslagen.
Outlösta paket som gått i retur innebär att Ljudfokus tar ut en debiteringskostnad på 395 kr.
Produkter som exkluderas från returrätten/ångerrätten är specialbeställda varor som inte finns i vårt ordinarie sortiment. Den täcker heller inte tillklippta produkter som t.ex. kablar och tyger på löpmeter, ersättningsnålar eller pickup till vinylspelare (vid bruten förpackning) samt hygien- & kroppsnära produkter om de har bruten förpackning, exempelvis in-ear hörlurar.
Vid retur av delar i ett paket där priset är rabatterat betalar kunden ordinarie pris för den enskilda produkten som behålls i kundens ägo.
Ljudfokus.se förbehåller sig rätten att göra avdrag på återbetalningen om en produkt returneras till oss och är skadad. Avdraget baseras på hur skadad produkten är (vanligtvis mellan 15-25%).
Vid nyttjande av ångerrätten, sker återbetalning av varans pris när returen återkommit till oss. Kunden svarar för frakten vid nyttjande av retur/ångerrätt. Returen SKALL skickas som Postnord Parcel alternativt brev.
Försändelser som är skickade med postpaket till ombud eller som rekommenderat brev kan ej garanteras att de hämtas ut och kan komma att gå i retur till kunden. Ljudfokus.se ansvarar ej för de uppkomna kostnader om kund/avsändare skickat på annat sätt än vad som beskrivs i dessa villkor.
Vid utövande av ångerrätt kan du köpa en subventionerad retursedel av Ljudfokus, alternativt anordna retursedel på egen hand. Du ansvarar för varans skick efter det att du har mottagit varan samt under returfrakten. Varan ska skickas i retur inom 60 dagar räknat från det datum meddelande om utövande av ångerrätt lämnades till Ljudfokus. Varan ska skickas väl emballerad, i fint skick och i originalkartong.
Om du vill köpa en en subventionerad retursedel så kommer kostnaden gå efter returens totala vikt. Se nedan för prislista.
Under 1 kg: 49:-
Mellan 1-5 kg: 89:-
Mellan 5-15 kg: 149:-
Mellan 15-20 kg: 179:-
Mellan 15-35 kg: 199:-
Vid pallfrakt: 399:-
Kvitto måste alltid följa med vid retur.
Ett returärende registreras på vår hemsida via formuläret i följande länk:
https://www.ljudfokus.se/sv/info/retur.html
Returadress:
Ljudfokus.se
Nastagatan 8
70227 Örebro
Service/Garanti
Ljudfokus.se erbjuder 2 års garanti på vårt sortiment. Undantag finns, exempelvis in-ear hörlurar som innefattar 1 års garanti (om inget annat anges av specifik tillverkare), elektronrör där vanligtvis 3 eller 6 månaders garanti gäller, samt produkter med uppladdningsbara batterier, där själva batteriet har 6 månaders garantitid.
Garanti gäller funktionsfel som uppkommer under garantitiden. Garantin gäller inte fel som uppstår vid eller efter egen förändring av produktens funktion och utseende, såsom ombyggnation, uppgradering eller övrig modifikation av produkten.
För att en garantireparation eller ett garantiutbyte kan godkännas behöver vi eller leverantörens auktoriserade verkstad undersöka din produkt. I de fall produkten inte är drabbad av ett garantifel, utan ett så kallat handhavande fel (inkluderar felaktigt inställd produkt, skada som beror på oaktsamhet mm), skickas produkten tillbaka till dig. Serviceverkstaden har då rätten att debitera dig för undersökningskostnaden, samt frakt och hanteringsavgifter.
Vi använder oss av auktoriserade serviceverkstäder utvalda av Ljudfokus.se och dess leverantörer.
Har du ytterligare frågor gällande service är du välkommen att kontakta oss på support@ljudfokus.se
Ett serviceärende registreras på vår hemsida via formuläret i följande länk:
https://www.ljudfokus.se/sv/info/service-garanti-.html
Reklamationer
För att vara på den säkra sidan bör du ha som vana att alltid se över emballaget när du hämtar ditt paket. Det är ditt ansvar som mottagare att kontrollera produkten och dennes skick vid leverans för att säkerställa att paketet ej ådragit sig fraktskador under leveransen. Vid misstanke om fraktskada så skall paketet INTE tas emot utan nekas och reklameras till vald speditör på plats. Kontakta därefter Ljudfokus kundservice som tar ärendet vidare.
Om något är defekt med din produkt efter leverans, ber vi dig reklamera det hos oss så snart så möjligt genom att fylla i vårt serviceformulär, som finns i länken här. För att vi ska godkänna reklamationen måste reklamationen godkännas i förhand, skicka därför inte bara tillbaka produkten.
Om du mottagit en felskickad vara från oss kontaktar du vår kundservice snarast möjligt. Vi skickar då ut korrekt produkt och den felskickade produkten skall återsändas till oss, utan extra kostnad för dig som kund.
Om en produkt skulle saknas i din beställning ber vi dig vänligen att kontakta vår kundservice omgående.
Meddelande om fel i vara måste lämnas inom skälig tid från det att du som kund upptäckte, eller borde ha upptäckt felet. Reklamationsrätten för en vara upphör under alla omständigheter efter 3 år, det är endast ursprungskund som har möjligheten att reklamera, om en produkt köps i andrahand gäller endast garanti via tillverkaren. Vid eventuella tvister gällande reklamationer följer vi Allmänna reklamationsnämndens, ARN:s, rekommendationer.
Ändra/avbeställa order
Har du ångrat dig eller vill ändra din beställning kontaktar du vår kundservice, via telefon alternativt mail.
Vi ändrar och avbeställer order i den mån det är möjligt. Märk mailet tydligt med rubriken ÄNDRA, alternativt AVBESTÄLL för att vi tydligt skall se detta.
När din order är utskriven för plockning på lagret har vi dessvärre ingen möjlighet att göra ändringar i din order. Om din order är utlevererad så kan vi inte annullera denna. Då får ordern hanteras enligt rutinerna för Retur/Ånger.
Öppettider
Kundtjänst (mail): vardagar kl 08.00 - 17.00
Outlösta paket
Vi förbehåller oss rätten att debitera dig kostnaderna för returfrakt och administrationskostnader. Du kommer att bli debiterad med 395:- vid outlösta paket på grund av administrationskostnader.
Om paket ska lösas ut ska du göra detta inom den tid som anges i aviseringen. Försändelsen ligger vanligtvis på uthämtningsstället i 7 dagar (gäller både Postnord och Bring) innan den returneras till oss. Denna tid går att förlänga vid kontakt med vår kundservice minst 3 dagar före paketet returneras till oss.
Fraktpriser
Den totala fraktkostnaden räknas ut vid fakturering av beställningen då det framgår vilken fraktklass din vara skickas som. Våra fraktavgifter baseras på orderns vikt och delas upp i olika klasser. Vid leverans mot postförskott tillkommer postens avgift för detta, f.n. 120 kr.
Ibland erbjuder vi fraktfria kampanjer, detta inkluderar i regel inte Hemleverans eller Pall.
Leverans
Alla våra leveranser inom Sverige skickas med Postnord, Bring eller Budbee.
Normalt har du ditt paket inom 1-4 arbetsdagar när varans finns i lager. Anges andra leveransbesked så behöver vi då först beställa hem varan från leverantör och varan har då en annan lagerstatus än 1-4 dagar, vilket anges på hemsidan och är baserad på leverantörens uppskattade leveranstid till oss. Detta anges även i din orderbekräftelse. Om leveransbeskedet har en bredare och längre tidsintervall så kan du kontakta vår kundtjänst för att få ett mer exakt leveransbesked.
I orderbekräftelsen får du en automatiskt beräknad leveranstid, alternativt i separat mail från vår kundtjänst vid eventuella avvikelser.
Du har vid avvikelse från den beräknade leveranstiden givetvis möjlighet att ändra din beställning, alternativt avstå från denna. Du kan återkalla din beställning fram till dess att ordern är skickad.
Skulle någon av produkterna du beställt ha en avsevärd längre leveranstid än övriga produkter på din order kan vi dela din beställning, efter godkännande från din sida. Som kund behöver du då aldrig betala mer än den ursprungliga frakten.
Om du har beställt leverans med pall är det din skyldighet att ta emot pallen inom 6 dagar från och med det datum ombudet vill leverera till dig. Överstiger tiden 6 dagar, debiteras du för avgiften som ombudet har för lagerhyra av din pall. Hämtas inte försändelsen ut så debiteras även returfrakten utöver kostnaden för lagerhyra.
Vid hemleverans bör du tänka på att du själv har ansvar för att ta in produkterna i bostaden och att du bör vara på plats för att ta emot varorna för att undvika stöld. Vi kan kräva legitimation innan vi överlämnar varorna.
Som en del av Ljudfokus.se miljöpolicy återanvänder vi inköpta kartonger samt kartonger från leverantörer som vi anser säkra för att inte ge skada på slutprodukten.
Expressorder
Ljudfokus.se erbjuder Expressorder för en extra kostnad. Detta är ej en Expressfrakt från våra fraktbolag, utan en prioritering i hantering av vår kundservice samt av vårt lager vid plock och packning av order, där ordern internt kommer att hanteras inom 24 timmar från att den är lagd. Notera att om en order läggs sent en torsdag eftermiddag så innebär inte det att man har en garanti att beställningen finns för uthämtning hos servicestället dagen därpå. Man kan endast lägga en expressorder på produkter som finns på lager.
Beställningar utanför Sverige
Bor du utanför Sverige och önskar en leverans från oss? Vid en eventuellt utlandsbeställning så hanteras en sådan manuellt av vår kundservice. Notera att det kan finnas undantagsfall beroende på fabrikat, så vi ber dig att lägga en förfrågan via ett mail, eller ring in. Vid en utlandsbeställning behöver vi ert namn, adress och telefonnummer, samt vilka produkter som önskas. Vi skickar sedan ut en faktura för förskottsbetalning. När vi erhållit betalningen så skickar vi varorna omgående.
Vid beställning till Norge skickas varorna utan svensk moms. Vid gränsen läggs norsk moms och tull på beställningen.
Fraktpriser varierar beroende på antalet paket och dess vikter, samt vilket land mottagaren befinner sig i.
Orderbekräftelse
När vi mottagit din beställning skickar vi dig snarast en bekräftelse via e-post med information om din beställning. Ta för vana att alltid kontrollera din orderbekräftelse så att kontaktuppgifter och beställning ser korrekt ut, skulle du upptäcka något fel kontakta vår kundtjänst omedelbart. Spara orderbekräftelsen för att ha till hands vid eventuella kontakter med kundtjänst, när du kontaktar oss är det bra om du har kundnr/ordernr antecknat. Kontrollera alltid paketets innehåll och se att det stämmer överens med orderbekräftelsen.
Fel i publicering
Vi förbehåller oss rätten att i efterhand korrigera priser, texter som tryckts/skrivits felaktigt på vår hemsida, i kataloger, på produkter eller i andra förekommande media. Vi reserverar oss även mot prisjusteringar (såsom förändrade priser från våra leverantörer, valutaförändringar, feltryck), lagerförändringar och ev. tekniska fel i webbshoppen, browser eller server.
Åldersgräns
Minderåriga måste alltid ha målsmans tillstånd vid beställning. Om ingen avbokning görs av order innan leverans (efter orderbekräftelse och leveransbekräftelse per mail) anses ordern bekräftad, och eventuella returer går då under ångerrättens bestämmelser.
Vi har inget automatiskt system som filtrerar bort köp utfört av minderårig. Skulle problem uppstå kontakta gärna vår kundservice så vi kan spärra den minderåriges konto hos oss.
Målsman ansvarar för minderårig.
Kundtjänst
Har du frågor eller funderingar kan du alltid kontakta vår kundtjänst som gärna hjälper dig.
Under "Kontakta oss" har du möjligheten att fylla i ett formulär som används för att mejla till oss.
Rättelse, insyn och återkallelse
Winn Scandinavia AB är juridisk person för Ljudfokus.se.
Winn Scandinavia AB, 556792-9632, 019-206765, Idrottsvägen 37, 702 32 Örebro, är personuppgiftsansvarig i enlighet med personuppgiftslagen. Enligt 26 § personuppgiftslagen är Winn Scandinavia AB därför skyldigt att, efter din egenhändigt undertecknade skriftliga begäran, en gång per kalenderår kostnadsfritt lämna besked om personuppgifter som rör dig behandlas eller ej. Behandlas sådana uppgifter ska skriftlig information lämnas om vilka personuppgifter om dig som behandlas, varifrån dessa uppgifter har hämtats, ändamålen med behandlingen och till vilka mottagare eller kategorier av mottagare som uppgifterna har lämnats.
Winn Scandinavia AB är även skyldig att på din begäran rätta, blockera eller utplåna sådana personuppgifter som inte har behandlats i enlighet med personuppgiftslagen. Du har även rätt att när som helst återkalla ditt samtycke. Ytterligare personuppgifter om dig kommer då inte att behandlas. Kataloger, trycksaker, nyhetsbrev och sms Alla som registrerar sig hos oss får automatiskt våra kataloger, trycksaker, nyhetsbrev och sms.
Länkarna på den här sidan möjliggör att också lämna denna server. De länkade webb-platserna kontrolleras inte av Winn Scandinavia AB och Winn Scandinavia AB tar därför inget ansvar för innehållet på sådana webb-platser eller innehållet i länkarna på sådana webb-platser. Winn Scandinavia AB tillhandahåller endast dessa länkar för att underlätta finnandet av relevant information.
Personuppgifter
Genom din registrering och/eller beställning samtycker du till att Ljudfokus.se och dess närstående bolag lagrar och använder uppgifter om dina inköp samt de kontaktuppgifter du lämnar. Uppgifterna lagras och används för att vi ska kunna fullfölja våra åtaganden gentemot dig samt bättre kunna tillfredsställa dina behov som kund och ge dig bättre service, bland annat genom att göra webbplatsen så personlig som möjligt.
Uppgifterna lagras och används även i informations- och marknadsföringssyfte. Detta innebär att Ljudfokus.se och dess närstående bolag kan, såvida du inte skriftligen motsatt dig det, komma att använda dina personuppgifter för att kontakta dig via mejl med nyhetsbrev, direkt marknadsföring eller marknadsundersökningar. Du har givetvis möjlighet att när som helst skriftligen meddela oss att du motsätter dig behandling av dina personuppgifter för marknadsföringsändamål.
Vi behandlar dina personuppgifter med största försiktighet och garanterar att dina kunduppgifter endast används av Ljudfokus.se och dess närstående bolag. Ljudfokus.se och dess närstående bolag kommer inte, utan ditt samtycke, att vidareförmedla uppgifter om dig annat än om detta följer lagstiftning, om det krävs i samband med att du beställt en produkt eller tjänst eller om Ljudfokus.se anser att det krävs för att skydda och försvara rättigheter eller egendom tillhörande Ljudfokus.se och dess närstående bolag.
Säkerhet och SSL
Vi använder oss av en säkerhetsstandard som kallas 3D-Secure. Det är en säkerhetsstandard som är framtagen av VISA och Mastercard för att säkerställa säkra betalningar över Internet. All information krypteras med 128-bitars SSL-kryptering vilket gör att ingen obehörig kan få ta del av dina kortuppgifter. Vi använder även SSL (Secure Socket Layer) som är ett protokoll för säker överföring av data via internet (eller andra nätverk). Företaget Netscape Communications har tagit fram och utvecklat SSL - protokollet som nu har blivit industristandard.
Ett protokoll är en uppsättning regler och procedurer om hur informationen (datan) ska behandlas. SSL-protokollet behandlar datan på flera olika sätt och "kastar om" informationen. Detta görs för att datan inte ska vara läsbar under överföringen mellan de två datorerna, denna "omkastning" kallas kryptering. När datan tas emot hos mottagaren ser SSL till att "sätta tillbaka" datan i dess ursprungliga ordning, gör en kontroll på att avsändaren är korrekt (Server Authentication) och kontrollerar dessutom att datan inte har blivit förändrad under överföringen (Message Integrity).
SSL använder digitala certifikat för att kontrollera sändare, mottagare eller både sändare och mottagare av dataöverföringen. Ett digitalt certifikat är det "verktyg" som används för att koppla informationen om en individ eller organisation till en så kallad "public key" (allmän nyckel) med två syften: Alla SSL-certifikat till internet handhas av företag som är certifierade certifikatskapare. Detta medför också att alla SSL-certifikat är unika och korrekt utfärdade. Alla som ansöker om SSL-certifikat måste styrka sin egen eller sin organisations identitet för att få köpa ett SSL-certifikat.
Om cookies
Den här webbplatsen innehåller så kallade cookies. En cookie är en liten textfil som lagras på din dator och som innehåller information. Det finns två typer av cookies. Den ena typen sparar en fil permanent på din dator. Den andra typen av cookies kallas sessionscookies. Under tiden du är inne och surfar på en sida, skickas den här cookien mellan din dator och servern för att kunna koppla information, som exempelvis vilket loginnamn du använder. Sessionscookies lagras inte permanent på din dator, utan försvinner när du stänger din webbläsare. Din webbläsare måste acceptera cookies, annars kommer du inte att kunna lägga varor i din kundvagn. Hur du ställer in användningen av cookies beror på vilken webbläsare du använder. Läs sidan "Vanliga frågor " för instruktioner.
Tvist
Tvister ska i första hand lösas i samförstånd efter diskussion med Ljudfokus kundtjänst.
Om tvist ej kan lösas i samförstånd med Ljudfokus kundtjänst, kan du som kund vända dig till ARN (Allmänna reklamationsnämnden) som du hittar mer information om på www.arn.se. Du kan även lämna klagomål direkt online via EU-kommissionens plattform för medling i tvister, som du hittar via följande länk http://ec.europa.eu/consumers/odr. Lämnar du in ett klagomål via denna plattform, vidarebefordras ditt ärende automatiskt till rätt nationellt ansvarigt tvistlösningsorgan. Detta tvistlösningsorgan tar sedan kontakt med oss och försöker lösa tvisten utan att blanda in domstol. Vid eventuell tvist följer Ljudfokus beslut från ARN eller motsvarande tvistlösningsorgan.