Att den digitala tekniken går raskt framåt är ingen underdrift och under 2000-talet har marknaden exploderat av produkter med trådlöst ljud. Med mobilen eller surfplattan nära till hands förlitar vi oss idag till att vara konstant uppkopplade, både i hemmet och ute. Idag har vi tillgång till otroligt snabba och pålitliga internetanslutningar, och detta är ett grundläggande krav när man ska bygga ut ljud i hela sitt hem – speciellt vid trådlös uppkoppling. Ha gärna en kvalitetsrouter, som ger både bättre hastighet och större räckvidd.
Det var inte länge sedan då man var tvungen att dra långa kablar från förstärkaren längs lister eller kanske genom väggar, för att sedan koppla in ett extra par högtalare i det andra rummet. Detta är en anledning till att stereoförstärkare har en A och B-högtalarutgång, eller varför den sju-kanaliga bioförstärkaren har sin zon 2-funktion. Att dra långa kablar är rätt bökigt och tidskrävande. Skulle du justera volymen eller byta en låt så var man tvungen att gå fram till anläggningen för att utföra detta. Idag är det helt annorlunda, minst sagt.
Multiroom innebär - som namnet indikerar - ljud i flera rum. På vår hemsida har vi flera olika kombinationer av multiroompaket, men ett sådant system kan ofta vara väldigt individuellt och därmed kan den bästa lösningen vara att ta kontakt med oss på telefon eller mailen, så kommer vi att snickra ihop ett system helt efter dina behov.
Vid simplare installationer där man enbart kommer att streama en musikkälla så kan man förlita sig på Bluetooth, men funktionerna är begränsade och räckvidden kan vara rätt usel och störkänslig. Det kan vara väldigt irriterande moment när musiken börjar hacka (eller sluta spela helt) bara för att man tillfälligt lämnade vardagsrummet med mobilen i sin hand för att hämta en öl i köket.
Därför är en bättre och stabilare lösning att förlita sig på en uppkoppling till sitt hemnätverk och då kan man helt plötsligt sammanlänka flera produkter och kontrollera dem via en dedikerad styrapp för mobilen och surfplattan.
Gemensamt för alla nätverksuppkopplade produkter (Ethernet eller Wifi) är att de måste kommunicera med varandra, så att man kan styra musiken antingen för allihop gemensamt eller individuellt. Som regel görs detta genom att högtalarna kopplas till hemnätverket genom en router. Då måste man ha lösenordet till nätverket innan man börjar. En del högtalare är smidiga och hämtar informationen automatiskt från mobilen. Om routern har en knapp för enkel anslutning (WPS) så slipper du också knappa in lösenordet.
För att få en snabb och stabil streaminglösning rekommenderar vi att du kopplar en kvalitetsrouter än den enhet du har fått från din internetleverantör. Det ger ofta högre hastighet, större räckvidd och bättre kommunikation mellan de olika enheterna i nätverket. På så sätt får du en streaminglösning som spelar ordentligt.
Tänk på att om du spelar musik till en högtalare så kan det vara rätt harmlöst med belastningen, men om man ska fördela samma musik till tolv högtalare samtidigt så blir kraven väldigt mycket högre!
Värt att notera är att de flesta tillverkarna gör slutna system, alltså att de endast är kompatibla med sina egna produkter. Väljer man som exempel att bygga sitt system kring Yamaha och deras MusicCast, så kan man inte integrera produkter från exempelvis Dayton Audio, Marantz, eller Audio Pro. Därför är det av stor vikt att du tänker genom ditt val ordentligt innan ditt köp.
På senare tid har dock fler och fler produkter fått stöd för både Google Cast och AirPlay 2, vilket är mer "öppna" plattformar där man alltså kan blanda olika fabrikat i samma system. Det ger dig som användare helt nya möjligheter till att optimera ditt multiroom.
Det finns olika produktkategorier som kan inkluderas i ett multiroomsystem. Det kan vara kompakta och stilfulla Wifi-högtalare som alltså har en förstärkare inbyggd med ett nätverkskort, och endast behöver en strömkälla för att vara redo att streama musik.
För de som ställer högre ljudkrav så finns det olika typer av förstärkare med nätverksuppkoppling. Vill du ha en lösning med en mer framträdande ljudkvalitet så finns det olika segment av både streamers, stereo- och bioförstärkare, aktiva högtalare med mera som integrerats med multiroom-plattformar. Det finns inget som utesluter att den hederliga stereoanläggningen med de kraftfulla golvhögtalarna inte kan vara en del i en multioom-setup!
Inför ett multiroom-projekt så kan du ställa dig själv några frågor.
- Vad behöver du just nu, men även i framtiden. Finns det möjlighet till utbyggnad. Dina planer kan se annorlunda ut framöver än vad de gör idag.
- Hur många musikkällor önskar du kunna spela samtidigt? Räcker det med en eller vill du kunna spela musik i vardagsrummet samtidigt som någon annan i hemmet spelar annan musik i sitt eller sina rum?
- Med vilka möjligheter vill du kunna styra ditt multiroomljud? Skall det kopplas via en gemensam förstärkare eller vill du kunna styra alla rummen helt individuellt?
EXEMPEL 1 PÅ HUR MAN BYGGER ETT MULTIROOMSYSTEM
Det här exemplet baseras på att man har passiva inbyggnadshögtalare, där man alltså får dra hederliga högtalarkablar.
Vill du att samma musikkälla fördelas i flera rum samtidigt så behöver man en stereoförstärkare, som allra smidigast då har ett eget inbyggt nätverk alternativt får access till detta genom en extern nätverkstreamer. Har denna streamern en volymstyrd utgång, så kan man då även kolla på ett renodlat slutsteg. Vilken förstärkare man väljer beror antalet högtalarpar som skall kopplas in och hur man avser att spela. Är det främst ljud i bakgrunden eller vill du kunna spela starkare vid tillfällen?
Detta kan vara en perfekt lösning för den stora och öppna planlösningen eller för butiksmiljöer där man inte har behovet att kunna spela olika musikkällor samtidigt och vill kunna fördela musiken i bakgrunden jämnt över hela lokalen.
Vid många multiroom-installationer så är det en diskret lösning som söks och mest förekommande är att man vill ha ett par inbyggnadshögtalare, som monteras i väggen eller taket.
När man bygger multiroom kring en förstärkare så är en högtalarväxel absolut nödvändig. Dels för att man via denna manuellt kan reglera volymen för respektive högtalarpar, men även för att växeln ger en impedanskorrigering, så att förstärkaren kort och gott inte blir överbelastad och går sönder. Impedanskorrigeringen är dock inte en självklarhet på alla högtalarväxlar. För att du ska få en bättre inblick i varför impedanskorrigeringen är en nödvändighet, så kommer vi in på Ohms lag. Har man ett par högtalare med en impedans på 8 Ohm och vill ansluta ett par till, så ser förstärkaren detta som en parallell last och då halveras impedansen till 4 Ohm. Tre par högtalare ger en slutlig förstärkarlast på 2.67 Ohm och fyra par landar på 2 Ohm. Med högtalarväxelns impedanskorrigering så förblir lasten som vid ett anslutet par, alltså 8 Ohm, oavsett antalet anslutna par.
Tänk på att högtalarväxeln är en nödvändig ingrediens även i installationer med endast två par högtalare, som man hade tänkt att koppla till förstärkarens A+B utgång. Gör ej så utan koppla från A-utgången till högtalarväxeln. Om en tillverkare säger att deras högtalare har en impedans på 8 Ohm, så är det lätt att tänka att det kommer funka felfritt då den parallella lasten blir 4 Ohm. Men när en högtalartillverkare anger impedansen så är den nominell, alltså genomsnittlig. En högtalare som nominellt har en impedans på 8 Ohm kan lika gärna falla ner till 3.7 Ohm i ett visst frekvensområde. Om man då kopplar in två par så är impedansen nere på 1.85 Ohm. Något som gör att de flesta förstärkare tackar för sig. Med högtalarväxeln så förblir den lägsta impedansen 3.7 Ohm, och det minimerar risken att något går snett! Det kan vara mer värt att investera i en högtalarväxel än en mer kostsam serviceåtgärd som inte täcks på garantin!
Vill du att ett rum inte ska spela alls, så finns det vanligtvis en av/på-knapp för vardera zonen på växelns frontpanel. Kopplar man ur ett högtalarpar så får de övriga paren mer av förstärkarens uteffekt. Vill man spela starkare vid ett festligt tillfälle så kan det vara smart att då främst fokusera att spela musik där man befinner sig.
Detta öppnar exempelvis vägen för att man kan ha en välljudande förstärkare som är kopplad till både sin platt-TV och skivspelare. När man sitter i soffan och lyssnar så har man endast ett par högtalare aktiva, och dessa kan man med omsorg välja för dess ljudkvalitet. Vid tillfällena där man vill att de övriga paren skall spela - som när man bjuder över folk - så slår man snabbt igång då andra högtalarparen på högtalarväxeln och får då ljudet fördelat i flera rum samtidigt.
Fördel: en kostnadseffektivare lösning som bara kräver en förstärkare med en mastervolym
Nackdel: volymjusteringen mellan högtalarna sker manuellt på högtalarväxeln och inte i mobilappen
EXEMPEL 2 PÅ HUR MAN BYGGER ETT MULTIROOMSYSTEM
Det här exemplet baseras på att man har passiva inbyggnadshögtalare, där man alltså får dra hederliga högtalarkablar.
Vill du ha full kontroll i mobilappen och välja vilka rum som ska spela, och vad de ska spela, så får man gå en annan väg. Detta kräver att man antingen har en aktiv Wifi-högtalare eller en uppkopplad förstärkare per zon, som då får sitt eget passiva högtalarpar direktkopplad till sig. Med en sådan installation så kan man också i högre grad anpassa varje zon efter behov, eftersom man kan styra allting i appen. Vissa kan önska ett par högtalare till köket för bakgrundsljud när man lagar mat medans man önskar ett par mer rejäla högtalare till uteplatsen och grillfesterna på sommarkvällarna. Och hur gör man om man vill ha ett par högtalare till badrummet? Då är en fuktavvisande högtalare att föredra för en ökad livslängd.
Utöver nätverksstreamingen kanske det finns en önskan att kunna koppla in externa källor, som en platt-TV och skivspelare. Möjligheterna ligger i vad den specifika förstärkaren kan.
Fyra högtalarpar kräver alltså fyra förstärkare. Då alla dessa kopplas upp till nätverket så dyker de därmed upp som separata enheter i styrappen. Här kan du fördelaktigt namnge respektive enhet, exempelvis vardagsrum, hall, kök m.m. Genom detta blir högtalarväxeln överflödig. Vi behöver inte länge impedanskorrigeringen.
Fördelen är att du i mobilappen kan sammanlänka alla förstärkarna att spela samma musik samtidigt, och styra över hur lågt eller högt musiken ska återges i vardera rum. En annan fördel är att du kan vara uppkopplad till en förstärkare, medan sambon eller barnet är uppkopplade till en annan. Har man ett familjekonto hos Spotify så kan upp till sex användare vara uppkopplade samtidigt till samma konto, och därmed spela upp till sex olika låtar samtidigt i sex olika rum.
Fördel: individuell styrning och anpassning av varje rums ljud och prestanda
Nackdel: en mer kostnadskrävande lösning
EXEMPEL 3 SOM ÄR VÄRD ATT NÄMNA I DETTA SAMMANHANG OCH MED DESS FINA MÖJLIGHETER
Det här exemplet baseras på att man har passiva inbyggnadshögtalare, där man alltså får dra hederliga högtalarkablar.
I exempel 1 nämnde vi att om man har en nätverksstreamer med en volymstyrd utgång, så kan man kolla på ett renodlat slutsteg. Sådana slutsteg finns i multikanals-upplagor. Det detta menas alltså att steget har fler antal stereoutgångar så att man kan fördela ljudet i flera zoner. Även här behöver man då inte en impedanskorrigerande högtalarväxel, eftersom man direktkopplar ett högtalarpar på vardera zons utgång.
Här kan det vara allt från 4-6 kanaler upp till 8-12 kanaler.
Det finns olika typer av multikanals-slutsteg där vissa kan vara anpassade för 100V-system medans andra har DSP-styrning.
Amerikanska Dayton Audio har ett riktigt smarta produkt i sina MA1240A och det effektstarkare MA1260. Detta är två modeller av slutsteg som har hela 12 inbyggda kanaler. Detta ger alltså möjligheten att ha stereoljud i sex zoner. Uteffekten ligger på 40 Watt/kanal respektive 65 Watt/kanal i 8 Ohm. Vill man få ut mer effekt i en specifik zon så kan man brygga ihop två steg och därmed få ut den dubbla uteffekten. Genom bryggkopplingen får man offra en zon, då totalt fyra steg slås ihop till två starkare. Sex stereozoner blir alltså fem.
Både ljud- och komponentkvaliteten är genomgående hög. Lyfter man på locket så finner vi dubbla störavskilda transformatorer, som tillsammans med kondensatorbanken ska försörja alla slutstegen med ström. Beaktar man priset på produkten och delar det på sex, så inser man snabbt att man inte betalar särskilt mycket för bra ljud per rum.
Modellerna har två BUS-ingångar, och med detta innebär att man kan loopa den inkommande signalen till alla eller utvalda utgångar. Vill du spela musik via en streamer, så ansluter du denna på BUS1-ingången. Varje zons utgång har en switch och sätter du som exempel zon 1, 2 och 3 på BUS1 så är det alltså till dessa rum som musiken kommer att spela.
Vill man sedan att annan musik skall spelas upp samtidigt i andra rum, så sätter man en till streamer på BUS2-ingången. Vrider man switchen till BUS2 på zon 4 och 5, så kommer alltså dess musik att återges i dessa rum.
Utöver detta finns det en line-ingång för vardera zon. Detta är en direktingång, så ansluter man en streamer här så spelas musiken enbart på den här specifika zonen. Sätter man nu som exempel en tredje streamer direkt på zon 6, så har du härmed fixat så att tre olika källor spelar musik samtidigt fördelat i totalt sex olika rum. Givetvis kan man i den dedikerade appen även välj att alla zonerna spelar samma musik, men du kan alltså styra volymen individuellt per streamer.
Viktigt att tänka på är att signalkällan måste kunna volymstyras. En CD-spelare funkar som exempel inte, då denna ger en fixerad signal (ungefär som att ha volymen i max på en förstärkare).
Men om du nu vill kunna styra varenda högtalarpar individuellt då? Enkelt, då direktansluter du en streamer på vardera zons line-ingång och kopplar upp dem separat. Genom detta kan man alltså spela sex olika låtar samtidigt i sex olika rum, alternativt att du spelar samma musik i alla rummen och kan styra volymen individuellt via mobilappen. Och varför inte passa på att namnge dem till "kök", "hall", "matdel", etc.
Får du i framtiden ett utökat behov av flera zoner, så kan man kedjelänka flera MA1240A/MA1260 via förstärkarens BUS-utgångar till nästa stegs BUS-ingång. Då ges möjligheten att ha ljud i tolv zoner. Sammanlänkar man ytterligare ett steg - alltså tre totalt - så utökas systemet med sex zoner till, alltså totalt 18 zoner. Detta kan vara en väldigt smidig lösning för större kontorsmiljö, där man behöver en rätt stor omfattning av ljud i bakgrunden.
ELLER VILL DU HELST SLIPPA DRA LÅNGA HÖGTALARKABLAR?
Fördelen med att ha passiva inbyggnadshögtalare kan vara flera. En större konarea ger oftast ett mer basrikt ljud. Det finns fukttåliga konstruktioner för sådan miljö. Vissa modeller har en god effekthantering för de som vill spela högre vid tillfällen. Men nu vänder sig detta såklart inte till alla. Även om man får en dold installation med inbyggnadshögtalare, så vill vissa att högtalarna skall vara mer synliga och med en tilltalande design så blir de en del i inredningen. Då kan lösningen helt klart vara Wifi-högtalare, där man endast tillför en strömkabel och sedan konfigurerar högtalaren till sitt hemnätverk.
Vi hoppas att det här inlägget gett dig större klarhet kring ditt framtida multiroomljud i hemmet. Vi har många fler kompatibla modeller och färdiga paket på vår hemsida, likaså kan vi hjälpa dig att bygga ihop ett system helt anpassat efter dina behov och budget!